EkoUtmaningens framtid

29:e september 2013 såg EkoUtmaningen dagens ljus i form av denna blogg, på Facebook, Instagram och Twitter. Efter devisen ”ingen kan göra allt, men alla kan göra något” ville jag försöka bidra till ett mer hållbart samhälle genom att utmana, opinionsbilda och öka medvetenheten hos oss konsumenter med hjälp av sociala medier. Så här beskrev jag bakgrunden till EkoUtmaningen i september 2013:

”Som en helt vanlig men miljömedveten konsument och som pappa, mån om att mina barn både ska få bra/ofarlig mat och få växa upp i en så bra värld som möjligt, ställer jag mig ofta olika frågor när jag går och handlar. Jag kanske kan sammanfatta alla frågorna i en enda; borde inte ekologiska varor vara normen om vi vill nå en bättre hälsa och ett hållbart samhälle? För så är inte fallet idag, de ekologiska varorna, i de fall som de överhuvudtaget finns, hittas ofta undanskymda, i annorlunda förpackningar, till högre priser och exkluderade från kampanjer o.s.v. Varför är det så? Måste det vara så? Det är detta som jag skulle vilja starta en debatt kring och försöka göra en samhällsförändring i praktiken.”

Mycket har hänt sedan dess. Utbudet av ekologiska produkter har ökat rejält, de lyfts fram och exponeras mycket mer i butikerna, oftare har de samma sorts förpackningar som de oekologiska alternativen och i fallet bananer har de ekologiska på många ställen blivit normaliserade. Ekologisk mat har helt enkelt gått starkt framåt den senaste tiden. Men det finns fortfarande mycket kvar att förbättra.

EkoUtmaningen drivs sedan starten ideellt av mig och på ett personligt plan har jag under 2015 fått mindre tid till att uppdatera så frekvent och med den kvalité på inläggen som jag har haft ambitionen att göra. Men jag är inte beredd att låta EkoUtmaningen gå i graven nu, så under 2016 ändrar jag upplägget lite.

  • Hållbar utveckling och miljöfrågor i allmänhet kommer ta större plats.
  • Ett tema/utmaning varje månad.
  • Kortare inlägg med tips och nyheter.
  • Samarbete med andra bloggar…?

Har du några tips, förslag, frågor, önskemål eller vill samarbeta på något sätt? Kontakta gärna mig via: info@ekoutmaningen.se

Hoppas du vill följa EkoUtmaningen under 2016 och att vi med konsumentmakt tillsammans kan bidra till en lite bättre värld.

/Mats Hammar, initiativtagare till EkoUtmaningen

 

 

 

flattr this!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>